Hoe ARR en MRR voor uw SaaS-bedrijf

voor een abonnementsbedrijf is MRR, net als uw SaaS-bedrijf, misschien wel de belangrijkste prestatiemeting. Het probleem is, het is niet altijd zo gemakkelijk te bepalen, bijhouden en voorspellen van uw MRR als het eerst verschijnt.

vandaag kijk ik van dichtbij hoe ik MRR en ARR (correct) kan berekenen.

het belang van MRR

De meeste B2B SaaS-bedrijven werken aan een maandelijks abonnementsmodel: klanten betalen elke maand een vaste vergoeding en zolang ze klant blijven, hebt u een voorspelbare inkomstenbron.,

het terugkerende karakter van deze betaling maakt het (relatief) gemakkelijk om inkomsten te traceren en te voorspellen, op een manier die andere bedrijfsmodellen moeilijk zouden kunnen doen. Dat is waar MRR komt in: we kunnen berekenen hoeveel voorspelbare inkomsten elke maand door onze klanten, bekend als maandelijkse terugkerende inkomsten.

als we een goede grip hebben op klantenwerving en churn rates, kunnen we dat zelfs gebruiken om naar de toekomst te extrapoleren en toekomstige MRR te voorspellen.,

hoe MRR

te berekenen de basisformule voor MRR is vrij eenvoudig: voor een bepaalde maand (periode t), Som gewoon de terugkerende inkomsten gegenereerd door de klanten van die maand om te komen tot uw MRR-cijfer.

MRRt = Σ Recurring Revenuet

in het onderstaande voorbeeld hebben we een maandelijks abonnement van $200, en 2 klanten in Januari., In februari, krijgen we een andere klant, en MRR toeneemt als gevolg:

januari: 200 + 200 = 400 dollar MRR

februari: 200 + 200 + 200 = $600 MRR

Maart: 200 + 200 + 200 = $600 MRR

HOE TE BEREKENEN ARR

de Kansen zijn als je ziet verwijzing naar de MRR, ARR is niet ver achter. Dat komt omdat deze statistieken gaan hand in hand als goede wijn en… goede wijn op jaarbasis.,

Ik heb gezien ARR aangeduid als zowel jaarlijkse terugkerende inkomsten en op jaarbasis Run Rate, maar de kern berekening is hetzelfde hoe dan ook.

wanneer MRR de terugkerende inkomsten meet die elke maand worden gegenereerd, meet ARR de terugkerende inkomsten die u in de loop van een jaar zou genereren. Voor forecasting doeleinden, ARR wordt gebruikt om de jaarlijkse terugkerende inkomsten te voorspellen voor de komende 12 maanden, ervan uitgaande dat er geen wijzigingen in uw klantenbestand.,

als gevolg hiervan is de formule vrij eenvoudig:

ARR = MRR * 12

Als u niet weet wanneer u ARR in plaats van MRR moet gebruiken, maakt u zich geen zorgen: ARR is meestal de reserve van SaaS-bedrijven, voornamelijk in jaarcontracten. Als maandelijkse abonnementen het grootste deel van uw terugkerende inkomsten uitmaken, wordt u beter bediend door het gebruik van MRR.

“…,de meeste enterprise SaaS-bedrijven moeten jaarlijkse terugkerende inkomsten (ARR) gebruiken, niet maandelijkse terugkerende inkomsten (MRR), omdat de meeste bedrijven jaarlijkse, niet maandelijkse, contracten doen…”Dave Kellog

How To Get MRR Right

hoewel de basisformule voor MRR zeer eenvoudig is, bevatten veel SaaS-bedrijven onnodige gegevensbronnen (of sluiten ze uit), en verwarren hun MRR-berekeningen als resultaat.

dingen die in uw MRR-berekening moeten worden opgenomen:

  • alle terugkerende inkomsten van klanten., Dit omvat maandelijkse abonnementskosten, en eventuele extra terugkerende kosten voor extra gebruikers, zitplaatsen, enz.
  • Upgrades en downgrades. Het is belangrijk om een succesvolle upselling te volgen, en alle klanten die downgraden naar een lager geprijsd pakket.
  • alle gederfde terugkerende inkomsten. Klanten churn, en deze vermindering van MRR moet worden verantwoord.
  • kortingen. Als uw klant op een $ 200/maand pakket, maar betaalt een gereduceerde maandelijkse vergoeding van $ 150, hun MRR bijdrage is $150, niet $200.

uit te sluiten dingen:

  • terugkerende kosten., MRR is geen maatstaf voor winstgevendheid, alleen omzet. We proberen trends in terugkerende inkomstengeneratie te peilen, en het toevoegen van kosten zal de zaken alleen maar verwarren.
  • boekingen. Dit is een veel voorkomende fout, en rechtvaardigt verkennen in een beetje meer diepte.

de verwarring tussen boekingen en MRR

MRR is relatief eenvoudig te berekenen als al uw inkomsten afkomstig zijn van maandelijkse abonnementen. Maar wat gebeurt er als uw klanten een jaar van tevoren willen betalen?

in het voorbeeld hieronder, hebben we 3 klanten, en een maandelijkse kosten van $ 200., Terwijl 2 van de klanten betalen maandelijks, de derde betaalt voor het hele jaar van tevoren.

Als we de behandeling van de vooraf als MRR, onze maandelijkse rapportage kunnen er als volgt uitzien:

januari: 200 + 200 + 2400 = $2800 MRR

februari: 200 + 200 + 0 = $400 MRR

Maart: 200 + 200 + 0 = $400 MRR

die jaarlijkse betaling moet echter niet worden geteld als MRR: het wordt niet maandelijks betaald, en het is niet terugkerende.,

de betaling moet in plaats daarvan worden meegeteld voor uw boekingen cijfer: de totale waarde van alle nieuwe deals verkregen over een bepaalde periode, zonder onderscheid tussen vooraf en terugkerende betalingen.

uw Boekingscijfer is geweldig voor het berekenen van cashflow, maar MRR is een maat voor het genereren van terugkerende inkomsten., Zo maak je een reservering in de MRR, het moet worden afgeschreven, en verspreid over het jaar (in andere woorden omgezet in een maandelijks terugkerende betaling):

januari: 200 + 200 + (2400/12) = $600 MRR

februari: 200 + 200 + (2400/12) = $600 MRR

Maart: 200 + 200 + (2400/12) = $600 MRR

…,

Als u regelmatig aan het ontvangende einde van zowel maandelijkse als jaarlijkse betalingen bent, kan dit uw MRR snel verwarren en echte trends in uw terugkerende inkomsten verdoezelen. En zelfs als het klinkt als een gemakkelijk onderscheid te maken, boekingen / MRR verwarring beïnvloedt zelfs de grootste en beste SaaS bedrijven rond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar toolbar